Diete

Cât cântăreşte porţia ideală


19 august 2014 | A.G.






Mănânci variat şi echilibrat, dar nu e simplu să nimereşti porţiile perfecte. De ce ai nevoie de atâta precizie? Pentru că porţiile ideale îţi aduc necesarul de vitamine şi de minerale şi dau energie, fără să îngraşe.

 Carne, peşte şi ouă 

Ai nevoie de una-două porţii în fiecare zi de alimente bogate în proteine. Secretul constă în alternarea acestora şi în alegerea variantelor bune pentru tine. Alege carnea roşie cât mai rar, în favoarea peştelui şi a cărnii de pasăre.

- O porţie de carne roşie = 100–120 g
- O porţie de peşte sau de fructe de mare = 100–150 g
- 120 g de tofu (o felie cât palma)
- Două ouă

Sfat: Nu mânca mai mult de două ouă pe săptămână, dacă ai colesterolul mărit.


Citește și:

Ce să faci ca să funcționeze orice dietă

Ce trebuie să conțină dieta ta de vară


 Cereale şi legume uscate 

Ai nevoie pe zi de trei porţii de cereale (orez, fulgi de ovăz) sau de legume uscate (mazăre, fasole, linte). O porţie înseamnă 150 g legume gătite sau 50 g legume crude ori 60 g pâine (adică patru linguri cu vârf sau două feliuţe de pâine). Cel puţin o dată sau de două ori pe săptămână, ai putea mânca legume uscate (mazăre, fasole, linte).

Sfat: Ideal ar fi să alegi cerealele integrale, pentru că sunt mai hrănitoare.

 Doza potrivită de grăsimi 

Ai nevoie de o doză de grăsimi „bune” la fiecare masă. Porţia ideală este de o linguriţă de ulei vegetal sau de o bucăţică de unt. Uleiurile vegetale presate la rece sunt de preferat în salata de crudităţi sau peste legumele fierte, nu mai mult de o linguriţă. Pe cât posibil, limitează consumul de unt. Ştii deja povestea despre colesterol, aşa că nu o mai repetăm aici. Nu uita nici de fructele oleaginoase. Şi ele conţin grăsimi „bune“.

Sfat: Un pumn de nuci, de migdale sau de alune crude şi nesărate poate reprezenta o gustare. Nu exagera încă cu ele, pentru că îngraşă!

 Şi lactatele? 

Recomandarea nutriţioniştilor este să mănânci trei porţii de lactate pe zi. Desigur, lactate degresate sau semidegresate.

-30 g brânză
- Un iaurt mic (125 g)
- Un pahar cu lapte (125 ml)

Sfat: Iaurtul poate fi pe post de gustare.

 Fructe şi legume 

Ideal este să mănânci zilnic trei porţii de legume (cel puţin o porţie de legume crude) şi două de fructe. O porţie înseamnă 120 de grame, adică o farfurioară cu legume sau un fruct de mărimea unei mingi de tenis.

Sfat: Poţi înlocui o astfel de porţie cu un suc de fructe 100% natural sau cu o supă rece de legume.

  t despre dulciuri... 

Specialiştii în nutriţie ne tot spun că nu avem nevoie de dulciuri şi că le consumăm doar pentru că acest lucru ne face plăcere. Pentru unele dintre noi, este aproape imposibil să renunţăm cu totul la „ceva dulce”. Şi nici nu trebuie să facem asta.

Sfat: O felie de tort la o petrecere sau o bucăţică de ciocolată savurată dimineaţa, alături de cafea, nu sunt interzise.

Să nu uităm de lichide

Ştii deja poezia: cel puţin doi litri de lichide pe zi. Preferabil apă plată sau ceai din plante. Cât despre alcool, limitează-te la un pahar pe zi.

Sfat: Vinul este de preferat, pentru efectul său protector asupra vaselor de sânge.



Posteaza un comentariu


captcha

Comentarii

Nu există comentarii pentru acest articol. Fii prima care comentează!


RSS Yahoo! Stiri   |   Termeni si conditii  |   Politica de confidentialitate  |   Contact  |   Redactia