E timpul să pui pe masă numai alimente sănătoase:legume de sezon,verdeţuri,cereale şi fructe. Toate îţi aduc din belşug principii active,iar aportul lor caloric e numai bun pentru o dietă gustoasă. Alege în cunoştinţă de cauză!

Liber la tocăniţe,ciorbe şi piureuri

Prepară mâncăruri cu broccoli,conopidă,ridichi şi „verzituri delicioase“,ca salată,ceapă,usturoi...  dar şi cu dovlecei,morcovi,cartofi noi. Dă prioritate tocăniţelor gustoase şi piureurilor,pentru că ai toate ingredientele la îndemână! Fă o cură „de sezon“ cu ciorbă-  de lobodă,de ştevie-,asezonată cu pătrunjel,leuştean şi acrită cu borş proaspăt,pentru a elimina din organism toxinele acumulate peste iarnă. Şi nu uita că savuroasele mâncăruri cu urzică îţi reîncarcă bateriile şi te ajută să încapi din nou în blugii de anul trecut!

Combină legumele cu verdeţurile crude

Consumă,pe cât posibil,combinaţii de legume crude:morcovi raşi amestecaţi cu varză roşie sau albă,salată de ridichi negre rase,salată de ceapă verde şi ridichi roşii...

Încearcă şi combinaţii cu care eşti poate mai puţin obişnuită:salată de păpădie (frunzele se recoltează înainte să apară puful pe plantă),de untişor,de leurdă. Foloseşte ulei de măsline,zeamă de lămâie,condimente şi ierburi aromate pentru a asezona salatele preferate. Un strop de maioneză de post,câteva stafide sau măsline,câteva nuci zdrobite,o jumătate de avocado tăiat bucăţele şi stropit cu lămâie sau o mână de seminţe de susan adaugă un plus de savoare.

Experimentează!

Nu te sfii să încerci amestecuri inedite:salată verde cu bucăţi de mango sau căpşuni,asezonată cu oţet balsamic şi ulei de măsline,salată libaneză Tabouleh,cu pătrunjel...

Salate haioase pe culori

Atunci când prepari mâncarea,joacă-te cu tonurile colorate:dovlecel ras,bobiţe fierte de mazăre şi untişor – pentru a obţine o combinaţie verde,sau sfeclă fiartă,ceapă roşie şi ridichi roşii – pentru combinaţia roşie. De asemenea,adaugă în salate paste colorate natural.

Asociază cerealele cu legumele uscate

Asocierea cerealelor şi a făinurilor de cereale cu legume uscate permite echilibrarea principiilor nutritive. Combină orezul integral,ovăzul,cuşcuşul,mălaiul cu leguminoase uscate (fasole,linte,boabe de soia,năut,mazăre). Un substitut excelent pentru carne sunt şniţelele din soia – savuroase cu muştar!

Alternative sănătoase

Legumele uscate fac parte din clasa feculenţilor,alături de cartofi şi orez,şi au o grămadă de beneficii:

-sunt bogate în fibre şi proteine vegetale
-organismul le digeră lent,deci sunt extrem de săţioase
n-aportul de fier e echivalent cu cel din carne

Deserturile cu fructe,o alegere înţeleaptă

Consumate crude sau sub formă de compoturi ori salate,fructele înlocuiesc cu succes deserturile grele cu care te-ai obişnuit.

Trucuri pentru digestie

Ca să nu ai probleme de digestie cu legumele uscate,iată câteva trucuri:
-consumă-le în anul de recoltă
-înainte de a le prepara,ţine-le la înmuiat 6-8 ore,în apă rece (mai puţin lintea)
-nu folosi apa de înmuiere la gătit
-în apa de gătit nu se pune sare,dar poţi adăuga un vârf de bicarbonat de sodiu alimentar
-timpul de preparare trebuie să fie lung:o oră pentru linte,aproape două pentru fasole
-consumă-le,de prefe-rinţă,sub formă de pastă (lintea) sau de iahnie (fasolea)