Dacă te bazezi pe cafeină pentru a „demara” ziua,ai dreptate. Substanţa stimulează sistemul nervos central,atenţia,capacitatea de concentrare,  alungă oboseala. Pentru majoritatea adulţilor,doze moderate de cafeină – 200-300 mg,adică 2-4 ceşti de cafea pe zi – sunt inofensive.  Dar,  anumite circumstanţe impun limitarea,ba chiar stoparea consumului cafeinei zilnice.

Bei mai mult de 4 ceşti pe zi

Mai mult de 4 ceşti pe zi înseamnă un consum  de 500-600 mg cafeină zilnic,ceea ce poate cauza:

·       Insomnie

·       Nervozitate

·       Agitaţie

·       Iritabilitate

·       Tulburări gastro-intestinale

·       Tremurături ale muşchilor

 

Eşti sensibilă la cafeină

Ţine cont de faptul că anumite persoane sunt mai sensibile la cafeină decât altele. Dacă eşti agitată după ce bei cantităţi mici de cafea,e bine să limitezi sau să stopezi consumul.

Depinde şi cât de frecvent te-ai obişnuit să consumi cafeină. Persoanele care nu beau regulat cafea,spre exemplu,pot fi mai sensibili la efectele ei negative. Alţi factori care induc sensibilitate sunt greutatea corporală,vârsta,medicamentele folosite şi afecţiuni de tipul anxietăţii. Cercetările arată că bărbaţii sunt mai susceptibili de a fi sensibili la cafeină decât femeile!

Nu dormi suficient

Dacă nu dormi 7-8 ore pe noapte,în mod constant,din cauze variate – stres,călătorii,program încărcat – consumul de cafeină trebuie redus.

A bea cafea pentru a  „masca” lipsa de somn alimentează un ciclu nedorit. Consumi cafeină pentru a te menţine treaz pe timpul zilei,dar substanţa te face să adormi mai greu. Lipsa de somn se acumulează,şi îşi afectează performanţele din timpul zilei.

 

Iei medicamente sau suplimente

Anumite medicamente şi suplimente alimentare din plante pot interacţiona cu cafeina. Iată câteva exemple:

·       Antibioticelepe bază de ciprofloxacină şi norfloxacină – recomandate în general în infecţiile bacteriene – pot împiedica metabolizarea cafeinei,ceea ce măreşte timpul cât compusul respectiv rămâne activ în organism,amplificând efectele lui negative.

·       Teofilina,care intră în componenţa tratamentelor menite să dilate bronhiile,are anumite efecte similare cafeinei. Când o administrezi împreună că băuturi carbogazoase,ceai negru sau cafea,efecele ei şi ale cafeine se acumulează,şi rişti să suferi de greţuri şi palpitaţii.

·       Echinacea,un supliment din plante,folosit pentru a preveni răcelile/gripele,duce la creşterea concentraţiei de cafeină în sânge,sporindu-i efectele secundare.

 

Bine de ştiut!Dacă te-ai hotărât să renunţi de tot la cafea,fă-o în mod gradat:spre exemplu,bea de dimineaţă, în locul ceştii de cafea,o doză mică cu băutură carbogazoasă pe bază de cafeină,sau un ceai negru. Poţi înlocui,treptat,cafeaua „tare” cu una decofeinizată.

 

Citeşte şi:

Cum să te energizezi fără să bei cafea

«Bătălia» băuturilor:cafea versus ceai negru