“Una dintre cele mai mari greşeli pe care încă o fac clienţii magazinelor de specialitate este legată de semnificaţia pe care o dau termenului de produs dietetic. Astfel,nu puţine sunt cazurile în care cei care doresc să slăbească înţeleg că toate produsele dietetice sunt recomandate în regimurile de slăbire sau,mai grav,în care un diabetic îşi cumpără un produs contraindicat în dieta sa doar prin prisma faptului că l-a găsit în secţiunea de produse dietetice”,a declarat Maria Martac,director general al AlimenteSpeciale.ro.

În categoria produselor dietetice nu intră doar alimentele pentru slăbit

Potrivit reprezentantei magazinului,semnificaţia termenului “dietetic” nu vine de la „dietă de slăbit”,ci de la dietă alimentară.

Astfel,contrar preconcepţiilor greşite care încadrează produsele dietetice în categoria alimentelor “fără zahăr” sau cu “0% grăsimi”,acest termen se referă,în primul rând,la alimentele recomandate în diferite afecţiuni şi regimuri alimentare,din care trebuie să lipsească un element contraindicat de afecţiunea în cauză.

“Dacă în cazul bolnavilor de diabet produsul dietetic este echivalentul unui aliment cu indice glicemic scăzut,în cazul celiacilor acestea se referă la produsele fără gluten,în cazul bolnavilor de fenilcetonurie la cele sărace în proteinte,în cazul intoleranţei la lactoză la alimentele fără lapte şi,în cele din urmă,în cazul dietelor de slăbire,la produsele alimentare sărace în carbohidraţi,sau cu un conţinut caloric scăzut. Tocmai pentru a diminua riscul unor astfel de confuzii,în magazinul nostru am şi segmentat categoriile de produse în funcţie de afecţiunea sau dieta căreia i se adresează ”,a mai spus Maria Martac,de profesie biolog.

Care sunt produsele de care trebuie să ne ferim în regimurile de slăbire şi cum ar trebui să arate o dietă responsabilă vara?

În ceea ce priveşte categoria produselor dietetice pentru slăbit,consumatorii trebuie să fie deosebit de atenţi în selecţia acestora,o mare parte dintre alimentele de acest tip existente pe piaţa având un efect contrar celor specificate pe ambalaj,facilitând formarea depozitelor de grăsime sau,mai grav,fiind asociate cu apariţia unor boli precum diabetul,obezitatea sau cancerul.

Pericolele cele mai mari cu privire la produsele de slăbit intervin,de cele mai multe ori,din cauza substanţelor chimice adăugate pentru a substitui un element din varianta originală,fără de care alimentul nu ar mai avea acelaşi gust,culoare sau consistenţă. Coloranţii,conservanţii şi,nu în ultimul rând,carbohidraţii conţinuţi de unele produse recomandate în regimurile de slăbire nu doar că au efecte nocive,dar nu îşi ating nici scopul pentru care au fost create.

“De foarte multe ori,produsele light au un conţinut foarte sărac în lipide,însă compensează prin aportul de carbohidraţi de proastă calitate,care contribuie în aceeaşi măsură la depunerea surplusului ponderal. De asemenea,în dietele de slăbire sunt foarte periculoase şi alimentele fără zahăr,care,deşi au o funcţie calorică scăzută şi nu ridică colesterolul,pot conţine îndulcitori mult mai dăunători pentru sănătate,precum este şi aspartamul”,a subliniat Maria Martac.

Potrivit acesteia,singurele dulciuri procesate permise în dietele de slăbire nu ar trebui să conţină mai mult de 8 grame de zahăr pe porţie sau să folosească alţi îndulcitori cu excepţia celor pe bază de fructoză sau extracte naturale din plante (agave,stevia etc.).

Mai mult,consumatorii de produse dietetice pentru slăbit trebuie să fie foarte atenţi la conţinutul de aditivi şi de grăsimi ale alimentelor. Astfel,deşi produsele fără grăsimi au o valoare calorică mai scăzută,o dietă bazată pe un conţinut foarte redus în lipide poate pune în pericol sănătatea,grăsimile de origine vegetală fiind absolut necesare pentru o bună funcţionare a organismului. De asemenea,majoritatea produselor sărace în grăsimi pot avea un conţinut mai mare de E-uri care ajută la conservarea acestora pentru o perioadă mai mare de timp,motiv pentru care în cazul alegerii unor produse cu un termen mai scurt de garanţie,consumatorul poate avea siguranţa că acestea sunt mai proaspete şi conţin mai puţini aditivi.

În plus,indiferent dacă ţin sau nu o dietă de slăbire,toate persoanele ar trebui să fie mai atente la alimentaţie,mai ales în perioada verii,când creşte riscul anumitor alergii şi boli. În acest sens nu trebuie neglijate fructele,legumele şi verdeţurile locale de sezon,o hidratare corespunzătoare şi o alimentaţie cât mai naturală şi săracă din punct de vedere caloric. De asemenea,un alt aspect care nu trebuie să fie neglijat,mai ales în cazul celor care îşi doresc să slăbească,este  mişcarea şi nivelul de efort fizic pe care îl depun zilnic.