Pulsul normal diferă de la o persoană la alta şi este influenţat de o serie de factori: vârsta, activitatea, deshidratarea, efortul fizic sau starea de spirit. De asemenea, dacă stai în căldură sau în umezeală, pulsul va creşte din cauza disconfortului termic. 

Frecvenţa pulsului se exprimă în număr de bătăi pe minut (bpm). Valorile de puls normal sunt cele care măsoară bătăile inimii în repaus, atunci când stăm liniştiţi pe un scaun şi nu suntem concentraţi la nicio activitate.  

Iată care sunt valorile normale în funcţie de vârstă:

  • Nou-născut: 100 – 150 bmp
  • Sugar 3-6 luni: 90 – 120 bpm 
  • Sugar 6-12 luni: 80 – 120 bpm 
  • Copii 1-10 ani: 70 – 130 bpm 
  • Copii peste 10 ani şi adulţi: 60 – 90 bpm 
  • Atleţi: 40 – 60 bpm 

Simpla măsurare a pulsului o dată pe lună poate ajuta la prevenirea decesului prin accident vascular cerebral (AVC), potrivit specialiştilor americani. 

 

 

Cum îţi măsori pulsul 

Tensiometrele au devenit cele mai utilizate aparate de măsurat pulsul şi bătăile inimii, datorită simplităţii cu care se folosesc.

Dacă nu ai, atunci nu-ţi face griji. O poţi face manual, fără niciun alt dispozitiv. Ai nevoie doar de un ceas cu secundar şi de cel mult un minut din timpul tău. Pulsul poate fi luat la nivelul gâtului (arterei carotide), încheieturii mâinii, coapselor (artera femurală), plicii cotului sau în spatele genunchiului. Cel mai comod de măsurat este însă la nivelul încheieturii mâinii.  

Iată paşii pe care trebuie să-i urmezi:  

1. aşază-te comod pe un scaun sau pe un fotoliu;

2. sprijină un antebraţ pe o suprafaţă cum ar fi o masă;

3. cu vârful degetelor arătător, mijlociu şi inelar de la mâna cealaltă reperează pulsaţia arterei care trece pe marginea antebraţului, la baza degetului mare;

4. apăsând pe zona respectivă, dar nu prea tare (pentru că rişti să nu mai simţi pulsul), începe să numeri pulsaţiile pe parcursul unui minut;

5. poţi număra bătăile şi pentru numai 10 sau 30 de secunde. În aceste cazuri, trebuie să înmulţeşti bătăile cu 6 (dacă ai cronometrat doar 10 secunde) sau cu 2 (dacă ai cronometrat 30 de secunde). De exemplu: 12 bătăi în 10 secunde x 6= 72 de bătăi pe minut.

 

 

 

Aplicaţiile care permit măsurarea pulsului şi a tensiunii arteriale sunt foarte utile, oferindu-ţi un plus de siguranţă, deoarece le poţi folosi oricând simţi că inima ta bate nefiresc. 

Mulţi consideră măsurarea pulsului cu telefonul drept eronată, însă rezultatele pe care le oferă astăzi a multe dintre aplicaţii sunt mai mult decât satisfăăcătoare. Cele mai eficiente alicaţii pentru măsurat pulsul sunt Runtastic Heart Rate, Instant Heart Rate şi Cardiograph.  

În ciuda diferenţelor uneori mari de la o persoană la alta, extremele pulsului pot indica anumite afecţiuni, care trebuie să te trimită de urgenţă la medic. Astfel, dincolo de zona 60-100, care este puls normal, niveluri în repaus de peste 100 de bătăi indică de obicei tahicardie (iar peste 150 de bătăi înseamnă tahicardie supraventriculară). Dacă pulsul tău scade sub 50 de bătăi pe minut, afecţiunea se numeşte bradicardie, în timp ce oscilaţiile pulsului indică aritmie. 

 

Sursă: ehealthromania.com, adevărul.ro