Lumina prea intensă poate afecta vederea, aşa se întâmplă în cazul luminii naturale, când soarele este prea puternic. Atunci când apare un disconfort trebuie să se ia măsuri pentru eliminarea acestuia pentru că altfel ochiul poate fi stresat. Principalele consecinţe ale disconfortului creat de lumina intensă sunt durerile de cap şi oboseala. În cazul luminii naturale puternice a soarelui care pătrunde prin fereastră în casă, aceasta se poate reduce prin folosirea jaluzelelor.

Ce înseamnă iluminatul adecvat pentru sănătate?

În general vorbind, percepţia spaţiului este legată direct de modul cum lumina se integrează în acel spaţiu. Lumina interacţionează cu noi, ne determină modul cum vedem sau percepem anumite elemente din jur. Lumina poate afecta percepţia culorilor lucrurilor din spaţiul de locuit.

Culoarea într-o încăpere are rol important în crearea ambianţei, în consolidarea stilului de design ales. În general culorile sunt asociate cu o atmosferă prietenoasă. Albastrul, verdele şi galbenul sunt culori care au o influenţă calmantă asupra oamenilor. Albastrul este o culoare preferată de foarte mulţi oameni din întreaga lume. Este folosit frecvent de specialiştii în design interior pentru a crea o stare de bună dispoziţie. Şi totuşi niciodată nu trebuie utilizată prea mult o anumită culoare. De exemplu prea mult alb şi albastru poate avea un efect deprimant din cauza monotoniei.

Culorile mai calde – ca de exemplu nuanţele de roz, corai, piersică – sunt folosite în mod frecvent pentru camerele copiilor. Sunt populare şi culorile neutre, precum nuanţele de gri sau bej, deoarece au un efect liniştitor.

Lumina din cameră nu trebuie să afecteze negativ capacitatea de a vedea. Trebuie să fie adecvată, să ne facă să ne simţim confortabil, să ne orientăm cu uşurinţă în orice moment prin acel spaţiu. Dacă nu este corespunzătoare ne influenţează performanţa câmpului vizual şi de aceea simţim o stare de oboseală generală. În plus lumina neadecvată ne afectează sănătatea şi bunăstarea personală. În majoritatea cazurilor datorită luminii necorespunzătoare apar simptome de oboseală oculară, senzaţie de iritarea ochilor, durere de cap sau cefalee.

Lumina zilei şi iluminatul artificial prin corpuri de iluminat de calitate pot avea un efect pozitiv asupra experienţelor sau asupra dispoziţiilor vizuale. Specialiştii în design care se ocupă de analiza dispozitivelor de iluminat ţin cont de foarte multe aspecte în alegerea acestora. Ei urmăresc folosirea unor corpuri de iluminat adecvate care să ofere suficientă lumină în locul respectiv. Iluminatul bun îmbunătăţeşte aspectul unei încăperi, oferă un mediu interior plăcut şi creează o atmosferă potrivită pentru o stare de bine, care să nu streseze, să nu accentueze oboseala.

Condiţiile de iluminat ne pot influenţa viaţa în mai multe moduri. Nu este suficient să se folosească corpuri de iluminat care asigură o lumină de bună calitate, contează foarte mult şi modul cum este distribuită acea lumină. Rezultatul poate fi confortabil sau din contra, inconfortabil. Dacă se ajunge la un disconfort vizual creat de corpurile de iluminat poziţionate sau alese greşit este posibil ca în timp să fie afectată negativ capacitatea vizuală. De exemplu sunt anumite corpuri de iluminat care pot emite o lumină excesivă sau o lumină insuficientă, unele au o lumină care pâlpâie sau o lumină prea strălucitoare. Orice senzaţie de disconfort creată de lumină poate reduce performanţa vizuală.

Specialiştii consideră că oamenii pot fi afectaţi de folosirea excesivă a sistemelor de iluminat în special noaptea, când acestea nu oferă un confort luminos sau au un efect intens asupra ochilor. Ei spun că utilizarea luminii artificiale neadecvate pe timp de noapte poate perturba ciclul de somn şi în timp poate duce la boli cardiovasculare, stări de depresie şi insomnie. De asemenea, pot să apară şi alte probleme de sănătate: dureri de cap, dureri de ochi sau stări de oboseală accentuată.

Lumina are efect asupra vederii dar şi asupra sănătăţii, funcţiilor organismului, mai ales asupra sistemului nervos şi endocrin. Mediul în care trăim, variaţia luminii ne afectează somnul, ritmurile circadiene. Dacă apare insomnia şi tulburări de somn se poate deteriora sănătatea organismului. Odihna este importantă pentru prevenirea stresului, depresiei, bolilor metabolice, cardiovasculare, etc. Expunerea inadecvată la lumină poate perturba ritmurile circadiene normale. În timp asta poate avea consecinţe asupra sănătăţii şi performanţei în diferite activităţi.

Lumina naturală este sănătoasă. Zilnic este necesar să ne expunem la lumină naturală pentru a ne regla somnul şi a ne menţine sănătatea.