Gustoase şi aproape indispensabile din bucătărie, roşiile aduc multe beneficii sănătăţii.

Roşia este apreciată datorită gustului ei dar şi avantajelor pe care le oferă sănătăţii. Deşi pot fi consumate tot timpul anului, datorită culturilor din seră, valoarea lor nutritivă este mai ridicată şi gustul este mai intens atunci când sunt cultivate în grădini, la soare, în lunile de vară (iunie până în septembrie).


De ce să consumi roşii zilnic

Nu mai puţin de 90% din conţinutul roşiei este apă biologică, uşor asimilabilă de către organismul uman, care alcătuieşte suportul ideal pentru administrarea colecţiei de vitamine, minerale, enzime şi alte substanţe active ale tomatelor.

Dintre vitaminele conţi­nute de roşii, cele mai importante sunt vitamina A (importantă pentru ochi şi pentru procesele endocrine), complexul B (B1, B2, B5, B6 – protectoare ale sistemului nervos, ale sistemului osos, ale metabolismului), vitamina C (necesară sistemului cardiovascular, sistemului nervos şi endocrin), vitamina E (vitamina tinereţii şi a fertilităţii) şi vitamina K (importantă pentru sinteza anumitor elemente figurate ale sângelui).


Apoi, roşiile conţin cantităţi însemnate de potasiu, fosfor, fier, calciu, magneziu şi seleniu, precum şi acizi organici, aceştia din urmă având un rol important pentru sistemul digestiv.

Roşiile conţin şi licopină, un pigment care dă culoarea specifică tomatelor şi care are un efect antioxidant mai puternic decât celebra vitamină C, protejând eficient organismul de cancer, de bolile cardiovasculare, de procesele degenerative, de tulburările de metabolism, de diferitele intoxicaţii (inclusiv cu tutun). Studiile au demonstrat că prin tratare termică roşia îşi măreşte cantitatea de licopen cu 35%.


Citeşte şi: Cura de roşii. 3 beneficii incontestabile


Pentru a beneficia de proprietăţile lor, se recomandă să se consume săptămânal 7 porţii de preparate derivate din roşii (o porţie = un pahar de suc de tomate de 250 ml sau 125 ml pentru alte feluri de mâncare). Roşiile sunt folosite mai ales în preparatele dietei meteraneene şi în bucătăria spaniolă.


Sursă: sfatulmedicului.rom, doctorulzilei.ro / Sursă foto: pixabay.com