Copiii se activează brusc când se dau reclamele la televizor. Cântă şi dansează, imită personajele din spoturile publicitare, spre distracţia voastră, a celor din familie. Curioşi din fire, micuţii ajung chiar să copieze anumite gesturi din reclame - şi să le aplice în practică în diverse moduri. Într-o zi, o prietenă îmi povestea că băieţelul ei de 6 ani a luat aparatul ei de epilat şi l-a încercat pe pisică. Luat la întrebări de mama lui, micuţul a explicat că a vrut să vadă dacă aparatul taie părul la fel de bine ca-n reclamă.

Antrenează-l într-un joc de cunoaştere

Faptul că năzdrăvanul tău este atras excesiv de mult de publicitate nu este automat un lucru rău. Muzica ritmată, personajele care se mişcă rapid, mimica lor – toate asta îi pot părea atractive şi haioase. Profită de pasiunea micuţului tău pentru reclame pentru a-l antrena într-un joc de cunoaştere. Comentaţi împreună spotul publicitar preferat: întreabă-l ce i-a plăcut, ce a înţeles din mesajul transmis. Explică-i şi faptul că rolul reclamelor este de a aduce în atenţia publică şi de a vinde un anumit produs – dar că decide alege, la final, dacă are nevoie sau nu de acel produs. Ai putea chiar să-l întrebi: „Tu cum ai face o reclamă dacă vrei să vinzi jucăria preferată?“. Astfel îi vei stimula spiritul de observaţie şi imaginaţia.

La masă, cu ochii-n ecran

Multe mămici care vor să-şi hrănească copilul fără bătaie de cap dau drumul la televizor în timpul mesei. Cu ochii-n ecran, puştiul stă cuminte la masă şi face mai puţine mofturi. Totuşi, strategia nu e bună, pe termen lung. Adolescentul de mai târziu va sta la masă tot cu ochii-n televizor, mestecând orice, în neştire – o cale sigură către obezitate. Există şi alte stratageme prin care-ţi poţi face micuţul să stea cuminte la masă. Eu, spre exemplu, îi arăt băieţelului meu de 2 ani porumbeii care ciugulesc la geam. Îi spun că el va mânca, sigur-sigur, mai rapid decât ei. Îi inventez tot felul de povestioare care-i fac mai plăcut momentul mesei.

Găseşte alternative isteţe

Revenind: ce te faci cu un preşcolar care nu înţelege încă sensul unei publicităţi ? Dar cu un bebeluş, care îţi mănâncă toată mâncarea din farfurie doar dacă stă în faţa televizorului? Ideal ar fi să-l fereşti din fragedă pruncie de expunerea la ecranele TV, tabletă sau telefon. Nu întâmplător, Academia Americană de Pediatrie recomandă părinţilor să nu-şi lase copiii mai mici de 2 ani să se uite la televizor.

Petrece mai mult timp cu copilul tău

Un copil va alege întotdeauna timpul petrecut cu tine în loc coloratelor reclame TV. De multe ori însă îţi lipseşte energia, după ce vii de la serviciu, ca să te joci cu cel mic. Gândeşte-te însă că a petrece puţin timp cu el nu ar trebui să fie un efort, ci o plăcere. Stai pur şi simplu pe covor şi construiţi ceva cu cuburi. Pune-i muzică şi alcătuiţi coregrafii haioase, pregătiţi şi aranjaţi masa împreună. Sunt lucruri simple şi utile atât pentru dezvoltarea armonioasă a celui mic cât şi pentru starea ta de spirit.

Ştiai că…

...un studiu european din 2009 a arătat că publicitatea televizată influenţează preferinţele copiilor între 2 şi 11 ani în materie de produse alimentare şi băuturi?