Consumul excesiv de sare poate duce la creşterea tensiunii arteriale, la boli cardiovasculare şi renale. Cu toate acestea, studiile arată că românii o utilizează în cantităţi mari pentru asezonarea alimentelor. Iată câteva ponturi pentru a reduce utilizarea sării în alimentaţie.

Citeşte eticheta de pe sticla de apă

Cantităţi însemnate de sare se regăsesc chiar şi acolo unde te aştepţi mai puţin, de exemplu în apa pe care o bei. Cea care conţine mai mult de 200 mg de sodiu pe litru este considerată a fi bogată în sare. Pe piaţă se găseşte însă şi apă plată cu un conţinut de sodiu mai mic de 20 mg/l. Această apă este recomandată în special persoanelor care urmează o dietă fără sare.

Gustă înainte de a asezona

Fie că te afli acasă sau la restaurant, nu te grăbi să ei solniţa de pe masă şi să o agiţi puternic deasupra platoului. În timp, acest obicei îţi poate crea probleme de sănătate. Gândeşte-te că surplusul de sare îi poate afecta gustul. Nimic nu te împiedică să ei o înghiţitură din ceea ce ai pe farfurie, şi abia după aceea să-i adaugi condimentele pe care le consideri necesare.

Consumă lichide acre

Cea mai reuşită modalitate de a masca lipsa sării este înlocuirea ei cu ceva acrişor. Sucul de lămâie este ideal pentru o salată, iar mâncărurile din peşte stropite cu puţin suc de lămâie vor avea o savoare aparte. Un alt produs de ajutor în bucătărie este oţetul. Obţinut din mere, vin, orez sau malţ, este potrivit pentru acrit ciorbe, preparate din carne sau salate de legume. Dacă nu eşti sigură de cantitatea de oţet, adaugă-l puţin câte puţin, şi gustă de fiecare dată. Nu ezita să adaugi în ciorbe borşul acrişor!

Foloseşte ierburi aromatice

Evită să foloseşti sare în bucate, înlocuind-o cu ierburi aromatice. Proaspete sau uscate, cu o aromă îmbietoare, vor da savoare oricărui preparat culinar. Cele mai populare în acest sens sunt tarhonul, coriandrul sau maghiranul. De asemenea, poţi folosi şi alte plante care, pe lângă gustul specific, mai au şi proprietăţi curative, cum ar fi mărarul, busuiocul sau cimbrul.

Condimentează cu alge marine

Algele conţin sare de mare naturală, fibre şi o cantitate însemnată de iod. În mod obişnuit, sunt consumate crude  în diverse salate. Din ele mai poate fi preparat un condiment sărat care va înlocui cu brio sarea de bucătărie. Se găseşte în magazine naturiste sub formă uscată sau pulbere.

Ştiai că...

…Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă, pentru adulţi, un consum de sare de 5-6 g pe zi sau mai puţin, şi de 1,5-3 g pentru copii?
… dacă nu sărăm mâncarea, beneficiem totuşi zilnic de 2-4 g de sare din alimente?