În zilele de sărbătoare,tentaţiile sunt foarte mari,de aceea un diabetic trebuie să fie mult mai atent la ce mănâncă şi cât de des!

Orice schimbare de dietă îi poate pune în pericol sănătatea,în condiţiile în care şi statisticile sunt îngrijorătoare:doar 30-50% din pacienţi reuşesc să ţină boala sub control.

Dintre aceştia,peste 2.500 sunt copii. De aceea,este indicat  ca,în perioada Sărbătorilor,orice persoană afectată de această boală să-şi măsoare glicemia atât dimineaţa,pe stomacul gol,cât şi seara,înainte de culcare,astfel încât să nu apară situaţii de urgenţă.

Un meniu fără riscuri

Meniul de Sărbători al unui diabetic trebuie să excludă alimentele procesate,cu multe grăsimi şi cu zahăr. Pe lista produselor interzise mai sunt untul,smântâna,untura,carnea grasă şi lactatele nedegresate.

În schimb,sunt indicate fructele,salatele de crudităţi,fructele oleaginoase şi seminţele. Ca să nu simtă lipsa fripturii de porc,diabeticii o pot înlocui cu carne slabă de curcan sau cu peşte. Iar regula meselor dese este de neîncălcat:cinci-şase mese regulate pe zi,bazate pe dieta prescrisă de medic.

În loc de zahăr,îndulcitori

Când ai diabet,este foarte greu ca,atunci când eşti la masă în familie,să-i priveşti pe cei din jur cum se înfruptă din tot felul de dulciuri şi tu să te abţii.

Soluţia? Diabeticii pot opta pentru mere coapte cu scorţişoară,o îngheţată şi o ciocolată de casă. Ai grijă când le prepari să foloseşti aspartan în loc de zahăr.

De asemenea,sucurile sunt interzise! Studiile specialiştilor de la Asociaţia Americană de Diabet au descoperit că acestea au numai efecte neplăcute:cresc glucoza în sânge,favorizează apariţia oboselii şi a senzaţiei de foame.

Vinul scade glicemia

Un studiu al cercetătorilor austrieci de la Universitatea Resurselor Naturale din Viena a demonstrat că vinul scade glicemia.

Acest fapt se datorează polifenolilor,substanţe care se găsesc în coaja strugurilor. Specialiştii atrag însă atenţia că numai o cantitate mică de vin este benefică,adică un pahar pentru femei şi două pentru bărbaţi (la un interval de 4-5 ore).

Nu trebuie să bei pe stomacul gol,căci,dimpotrivă,favorizează creşterea rapidă a nivelului de glucoză din sânge.

Cel mai bun moment este după ce ai servit masa de prânz.

Mişcare şi iar mişcare!

Persoanele care suferă de diabet de tip 2 (non-insulino-dependent) trebuie să păstreze un stil de viaţă sănătos.

Trebuie să nu uite,de asemenea,să facă zilnic mişcare,cel puţin jumătate de oră.

Pot apela la mersul pe jos,la exerciţii fizice uşoare sau la înot! La pacienţii cu diabet de tip 1,tratamentul cu insulină este obligatoriu.

Orele de somn,respectate cu sfinţenie

Organismul are nevoie de cel puţin şase ore de somn în fie­care noapte,pentru ca nivelul glicemiei să fie normal.

Este un lucru dovedit în urma studiilor efectuate de către cercetătorii olandezi de la Universitatea Leiden.

Astfel,persoanele care dorm mai puţin au un risc cu 12% mai mare de a se îmbolnăvi de diabet.

Şi stresul poate agrava boala,de aceea ai grijă să nu te enervezi,chiar dacă mama soacră ţi-a criticat sărmăluţele sau dacă friptura nu ţi-a ieşit ca la carte!

Remineralizare cu seminţe de dovleac

Ştiai că peste 80% din persoanele care suferă de diabet au o cantitate mică de minerale în sânge? De aceea,medicii le recomandă să consume seminţe de dovleac,cel puţin de 2-3 ori pe săptămână.

Acest obicei trebuie să fie păstrat şi în perioada Sărbătorilor. Seminţele de dovleac sunt o sursă excelentă de minerale,precum magneziu,zinc,potasiu,fier şi cupru.

Mai mult,scad nivelul colesterolului „rău“. Un alt aliment pe care-l pot consuma fără probleme cei care au diabet este fisticul.

Fisticul în coajă,nucile,migdalele,alunele,mâncate într-o cantitate mică,sunt ideale pentru gustări.