Anii ce preced ultimul ciclu,în care femeile pot întâlni simptome precum modificări ale ritmului menstrual sau bufeuri,sunt cunoscuţi sub denumirea de „perioada de tranziţie menopauză” sau „premenopauza”.

Kilogramele în plus reprezintă o reala problemă pentru cele mai multe femei. O talie prea lată,şolduri mari,mâini „pufoase” sau prezenta unor „colăcei de grăsime” sunt semne clare care „anunţa” depăşirea numărului de kilograme admis in raport cu înălţimea fiecăreia în parte.

„După instalarea menopauzei,orice calorie ingerată este importantă,deoarece poate să facă,la un moment dat,diferenţa,tocmai de aceea este recomandat un stil de viată sănătos,foarte echilibrat din punct de vedere caloric,combinat cu cel puţin 20 de minute de mers pe jos,în fiecare zi”,afirmă dr. Virgil Popescu,director medical al companiei Hyllan Pharma.

Iată câteva aspecte ale vieţii care pot fi influenţate negativ de lipsa somnului:

Lipsa somnului ne poate aduce kilograme în plus?

Acumularea kilogramelor în plus este,de cele mai multe ori,pusă pe seama unei alimentaţii nesănătoase şi pe prezenţa sedentarismului. Somnul însă,joacă un rol foarte important în dieta noastră de zi cu zi iar lipsa lui poate duce cu uşurinţa la serioase fluctuaţii de greutate.

Cercetările au arătat că funcţiile corpului nostru dau randament maxim atunci când suntem odihnite. In caz contrar,corpul este supus unei senzaţii de „stres” ce favorizează depozitarea unei cantităţi mai mare de grăsime.

De asemenea,când suntem nedormite,capacitatea de a controla nivelul de stres este foarte joasă. Astfel,intervine starea de irascibilitate,care,de cele mai multe ori este controlată cu ajutorul unor „gustări nevinovate”. Lipsa unui program bine organizat înseamnă,de asemenea,mese luate la ore târzii,altfel spus,calorii acumulate ce nu pot fi „arse” noaptea,când întreg organismul este în stare de repaos.

Neplăcerile însă,sunt mult mai extinse:o cina târzie va cauza o stare de irascibilitate,oboseală excesivă şi nervozitate a doua zi.

Astfel,stresul,împreună cu insomniile creează adevărate probleme în rândul femeilor aflate la menopauză şi conduc,indirect,la fluctuaţii de greutate. Medicii nutriţionişti sunt de părere că nu stresul propriu-zis îngraşă,ci efectele pe care acesta le are asupra metabolismului şi organismului,în general.

Iată câteva sfaturi pentru un somn odihnitor:

Programul de somneste extrem de important,deoarece ajută la reglarea ceasului biologic,lucru care va conduce la „programarea” somnului,la anumite ore.

Exerciţiile fizicesunt,de asemenea,importante,deoarece obosesc şi relaxează corpul,astfel,somnul va fi unul liniştit si odihnitor.

Televizorul şi calculatoruldeşi sunt tentante,trebuie evitate cu cel puţin o oră înainte de culcare,deoarece lumina puternică emanată împiedică secreţia de melanina,hormonul care contribuie la un somn liniştit.

Lecturarea unei cărţieste o idee excelentă seara,deoarece induce o stare de relaxare completă,stare ce conduce la un somn lin.

Renunţarea la fumateste o idee excelentă,pentru persoanele care-şi doresc un somn odihnitor. Nicotina este un stimulant puternic,astfel că fumătorii sunt predispuşi la insomnii.

Femeile intrate la menopauza se confrunta foarte des cu teama de a nu se îngraşă,de aceea este foarte importanta abordarea generală a unui stil de viată sănătos,cu mese regulate şi cu ore dedicate sportului.

Dacă la 20-30 de ani kilogramele dispar fără prea mari bătăi de cap,după 45-55 de ani funcţiile organismului încetinesc şi pierderea rapidă a kilogramelor este,astfel,îngreunată.

După instalarea menopauzei,multe femei devin sedentare şi abandonează mersul la sala,alegând să se refugieze în mâncare,fapt ce dăunează extrem de mult siluetei,dar şi stării lor psihice.