Dacă te afli printre femeile care se gândesc să slăbească rapid înainte de petrcerea de Crăciun sau Revelion, pentru a face senzaţie într-o rochie mulată, te voi descuraja subliniind că nu este cea mai înţeleaptă alegere. Din păcate, o dietă cu foarte puţine calorii sau, mai rău, înfometarea, îţi poate aduce mai multe efecte negative decât beneficii.

Organismul se adaptează

Organismul nostru este inteligent şi, când este privat de mâncare, îşi activează imediat mecanismele de supravieţuire. O dietă drastică, săracă în calorii, va da rezultate la început, dar apoi organismul se va adapta la noua situaţie. Vei constata pe propria ta piele că vei slăbi tot mai greu – asta, fiindcă organismul va intra în regim „de avarie“. Dietele de genul ,,2 kg în 2 zile“ sau ,,5 kg într-o săptămână“, care impun un regim foarte sărac în grăsimi, oferă o satisfacţie de moment. În realitate, corpul de-abia aşteaptă să-şi recupereze rezervele pierdute: la prima piftie sau felie de cozonac, organismul va încerca să-şi refacă stocurile stragegice.

Dietele fulger cresc pofta de mâncare

După întreruperea unei cure de slăbire cu puţine calorii, te poţi confrunta cu o poftă exagerată de mâncare. O dietă severă te lipseşte de substanţele nutritive de care ai nevoie. Pot apărea carenţe de zinc, magneziu, fier, de vitamine – iar apetitul creşte. Inevitabil, de sărbători, vei gusta din tot ce se pune pe masă, iar acest lucru va afecta silueta. Atenţie şi la carenţele de calciu induse de o dietă drastică, care duc la pierderea masei osoase, iar în timp, la osteoporoză! Pentru a pierde în greutate în mod eficient, este recomandat să scazi treptat numărul de calorii furnizat de alimentele ingerate.

Nu există diete minute!

Fiecare om are propriul său ritm metabolic, de aceea nu s-a inventat încă o dietă care să fie potrivită oricui. Statisticile arată că 95% din persoanele care ţin cură de slăbire ajung să pună înapoi o mare parte din kilogramele date jos. Pentru a nu ne expune la acest risc, numit şi efectul yo-yo, medicii recomandă un stil de viaţă sănătos: fără excese alimentare, cu mişcare frecventă şi hidratare corectă. Include în alimentaţia ta mâncăruri bogate în fibre, vitamine şi minerale, dar care au un indice glicemic scăzut, cum ar fi legume fără amidon: broccoli, fasole verde, dovlecel, castraveţi. Mănâncă, în cantităţi moderate, fructe oleaginoase crude (migdale, nuci, fistic) şi seminţe (de dovleac). Din meniu nu trebuie să-ţi lipsească iaurtul, cerealele integrale şi fructele proaspete – dar totul cu măsură.

Cum obţii rezultate optime

Nu uita să mănânci de 3 ori pe zi, iar la fiecare masă să ţii o dietă hipocalorică recomandată de nutriţionist, pentru rezultate optime. Astfel vei reuşi să reduci masa grasă şi nu masa musculară - sau doar apa din organism.

Sfatul specialistului

„Orice proces de slăbire trebuie să înceapă cu anumite investigaţii care să ne ofere informaţii corecte şi exacte despre pacient şi despre starea lui de sănătate. O parte din aceste investigaţii se fac în cabinetul medicului nutriţionist, cu ajutorul unor aparate speciale. În plus, încă de la prima consultaţie, nutriţionistul este interesat să afle istoricul greutăţii pacientului şi, în funcţie de preferinţele sale şi de profilul metabolic, va stabili care este greutatea sa optima din punct de vedere medical. Medicul va monitoriza progresul şi starea de sănătate a pacientului pe tot parcursul dietei.“

Dr. Mihaela Posea, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice, Clinica Smart Nutrition