Dietă de Crăciun pentru diabetici

Atenţie la glucoză 

În perioada sărbătorilor, glicemia poate fi mai mare. Şi asta pentru că tu eşti mai puţin activ decât de obicei sau exagerezi cu mâncarea. Trebuie să îţi alegi cu grijă alimentele şi să efectuezi ceva mişcare fizică zilnic. Fie că mergi în vizită sau doar la o plimbare în parc, pe zapadă! Glicemia, tensiunea arterială şi grăsimile din sânge scad dacă eşti activ zilnic.

Aşa că, dacă nu vrei să îţi fie rău de Crăciun, ai grijă la ce mănânci, cât mănânci şi cât te plimbi. Chiar daca afara e frig, nu trebuie sa fi sedentar. Plimbă-te în centru şi admiră luminiţele.

Alimente optime

Poţi gusta din toate alimentele care nu conţin foarte mult zahăr. Ai grijă ca sarmalele să fie din carne usoară, cu conţinut redus de grăsime, piftia trebuie să fie fără grăsime. Poţi mânca şi salata de boeuf, dar fără maioneză. Combină legumele cu un iaurt cu puţine grăsimi şi aia e salata ta de boeuf, de Crăciun.

Friptura şi legumele pentru diabetici trebuie pregătite la grătar sau cuptor. Diabeticii au voie doar puţin ulei de măsline. Şi, la capitolul deserturi, poţi consuma cozonac fără zahar, banana bread şi prăjituri fără zahăr sau realizate cu îndulcitori.

La capitolul băuturi, ai voie să consumi sucuri de fructe realizate în casă. Evident, cantitatea trebuie să fie moderată. La alcool poţi consuma vinuri slabe. Încearcă să te limitezi, când vine vorba de alcool.

Institutul de Diabet zaharat din Marea Britanie recomandă bărbaţilor să consume un maximum de 3-4 pahare de alcool, iar femeile maximum 2-3 pahare. Dacă iei pastile sau îţi faci insulină, alcoolul poate scădea nivelul glucozei din sânge şi poţi face o criză.

Diabeticii nu au voie alcool pe stomacul gol. Duce la scăderea nivelului de glucoză din sânge şi poate creşte riscul apariţiei unei hipoglicemii. O gustare pe bază de proteine (iaurt fără zahăr) poate ajuta la încetinirea absorbţiei şi a efectelor alcoolului.

Regimul alimentar al diabeticului

Alimente fără cântărire obligatorie (lista cuprinde atât produsele ce pot fi consumate nelimitat cât şi cele “măsurate din ochi”)

CARNE: vacă, viţel, pasăre, porc, miel (toate proaspete sau conservate), şuncă, piftie, mezeluri. Atenţie însă, alimentele conservate se contraindică hipertensivilor, cardiacilor!

PEŞTE: proaspăt sau conservat, zilnic!

BRÂNZETURI: telemea, caşcaval, brânză de vaci, caş, urdă, minimum 150 g/zi

GRĂSIMI: ulei

OUĂ: maximum 1 ou pe zi (incluzându-l şi pe cel din gătitul mâncării)

SMÂNTÂNĂ 2 linguri/zi

LEGUME, nelimitat: varză dulce, varză roşie, roşii, conopidă, spanac, dovlecei, fasole verde, sparanghel, salată verde, untişor, vinete, lăptuci, păpădie, urzici, măcriş, ridichi, ciuperci, ardei gras, castraveţi, praz, ştevie, gulie, ceapă verde. Acestea toate sunt complet fără restricţii.

NUCI ŞI ALUNE: 50-100 gr

BĂUTURI ALCOOLICE– vin alb, ţuică, coniac 50-100 ml

CEAI ŞI CAFEA cu ZAHARINĂ, zahăr deloc.

ALIMENTE CARE SE CÂNTARESC OBLIGATORIU

FRUCTE PROASPETE DE CÂNTĂRIT:

– mere, fragi, căpşune, zmeură, caise, piersici, vişine, cireşe, pere, gutui, prune, corcoduşe, coacăze- 400 g

– pepene verde- 600 g

INTERZISE: banane, struguri, pere bergamote, prune dulci, pepene galben, smochine

FRUCTE FĂRĂ RESTRICŢII: lămâi, portocale, kiwi, grapefruit

LAPTE şi IAURT: total 500 ml împreună (aprox 2-3 iaurturi)

CARTOFI= 200 g

GRIŞ/OREZ= 200 g (nu se mai fierb în supă altele decât cale cantărite)

PÂINE (şi tot ceea ce conţine făină albă) cântărită=200 g, SAU MĂMĂLIGĂ moale de 4 x mai multă decât pâinea!!

ATENŢIE la tot ceea ce conţine făină de grâu, (făină albă) de la pâine până la macaroane, spaghete, tăiţei, rântaş – (îngroşeala), aluaturi, clătite, toate adunate trebuie să se includă în cele 200 g cântarite /zi, pe lângă cartofi.

ÎNLOCUIRI, echivalenţe

100 g cartofi=200 g morcovi=200 g ţelină=200 g sfeclă roşie=150 g mazăre verde=150 g pastârnac=150 g fasole uscată sau linte

INTERZISE TOTAL!! zahărul şi mierea de albine.

Sursa: csid.ro / adevarul.ro