Cu etaj şi tras de cai

„Hei, tramvai, cu etaj şi tras de cai“ – aşa sună versurile binecunoscutului cântec interpretat de formaţia Phoenix. Istoria consemnează că primele tramvaie şi-au făcut apariţia în Statele Unite, în prima jumătate a secolului al XIX-lea. La vremea aceea, erau într-adevăr tractate de cai. Forma şinelor ducea însă la accidente frecvente. Înlocuirea lor cu altele, inventate de un francez, a condus la o siguranţă mai mare a transportului în comun şi la răspândirea tramvaiului în marile oraşe ale Europei – Londra, Berlin, Paris, Milano. Mai rapide şi mai confortabile ca omnibusurile (trăsurile cu mai multe locuri, folosite altădată în zonele urbane), tramvaiele rămâneau totuşi costisitoare. Din acest motiv, tracţiunea mecanică s-a dezvoltat rapid şi spectaculos.

Cu aburi sau cu aer comprimat

Începând cu 1873, au început să circule primele tramvaie cu aburi, apoi cele cu aer comprimat şi cu apă supraîncălzită. Primele variante electrice au fost prezentate publicului anul 1881 – însă doar la expoziţiile internaţionale de profil. Pentru că alimentarea oraşelor cu electricitate nu era încă bine pusă la punct, a mai durat câţiva ani ca să ia amploare transportul în comun total electrificat. Primul tramvai electric a fost dat în exploatare în 1885, la Sarajevo, pe atunci parte a Imperiului austro-ungar.

Tramvaie pentru turişti în Lipova şi-n Constanţa

La noi, s-a crezut multă vreme că primul sistem de transport urban pe şine ar fi apărut la Timişoara, în 1869. Documente recente arată însă că, cu aproape un deceniu înainte de primul tramvai timişorean, vagoane trase de cai circulau în Lipova, o mică localitate de pe malul Mureşului. În 1860, tramvaiul lipovean parcurgea o distanţă de 4 km, între bazarul turcesc din centrul localităţii şi băile de leac care începuseră să devină o atracţie turistică. Tot turiştilor le era dedicat şi micul tramvai care circula între Constanţa şi Mamaia, în perioada interbelică. Le era dedicat „sezoniştilor“ care nu-şi permiteau să închirieze o trăsură.

Timişoara: prima linie electrică

În 1871, la Bucureştiul se înfiinţa „Societatea Română de Tramvaiuri“ şi apăreau vagoanele trase de cai. Prima linie electrică, cea purtând numărul 14, avea să apară peste 23 de ani. Străbătea Splaiul Independenţei, trecea Dâmboviţa pe pod, traversa bulevardul Regina Elisabeta şi continua pe bulevardele Carol I şi Pache Protopopescu. Vagoanele erau vopsite în verde şi aveau uşi pe ambele părţi. În Capitală, tramvaiele trase de cai au rămas în circulaţie până în 1929.

Mărire, decădere - şi iar mărire

Se consideră că perioada de glorie a tramvaielor a durat de la începutul secolului XX până în perioada interbelică. A fost vremea când liniile canadiene se distingeau prin avantgardism şi inovaţie tehnică: primele vagoane din oţel, primele tramvaie articulate, primele cu vedere panoramică pentru turişti. La apogeul său, reţeaua de tramvai din Montreal atingea 510 km! Însă, după Cel De-al Doilea Război Mondial, tramvaiul avea să iasă din modă. Autobuzele, automobilele, metroul avea să semneze certificatul de deces al vagoanelor urbane pe şine, în multe ţări din Europa Occidentală. Nu şi în estul Europei, însă! Astăzi, multe oraşe ale lumii repun în funcţiune vechile trasee electrificate, atât din motive de eficienţă a exploatării cât şi din raţiuni turistice.

Ştiai că...

... în Statele Unite, primul tramvaie cu aburi a fost utilizat în oraşul Philadelphia, în 1875? Vagoanele aveau circa 40 de locuri şi cântăreau în jur de 16 tone.

... în Portugalia, sunt celebre tramvaiele care circulă în Lisabona? Vopsite în galben, sunt un simbol al capitalei portugheze şi circulă pe străduţele înguste şi abrupte alre oraşului.