Grăsimile se împart în:mononesaturate,polinesaturate,saturate şi trans. În funcţie de beneficiile sau de efectele negative pe care le au asupra organismului,acestea pot fi bune sau rele.

 

Grăsimi bune

 

Grăsimile mononesaturate şi polinesaturate au efecte pozitive asupra organismului,jucând un rol important în ţinerea sub control a greutăţii,ajută la scăderea colesterolui „rău“ (LDL) şi îţi dau o stare de bine.

 

Grăsimile mononesaturate se găsesc în:

 

ulei de măsline

ulei de rapiţă

ulei de floarea-soarelui

ulei de susan

avocado

măsline

migdale,alune,arahide,caju

unt de arahide

 

Grăsimi polinesaturate sunt în:

 

uleiul de soia

uleiul de porumb

uleiul de şofrănel

nuci

seminţe de dovleac şi de in

peşte (somon,ton,macrou,hering,păstrăv,sardine)

lapte de soia

tofu

 

Grăsimi rele

 

Grăsimile saturate şi cele trans (hidrogenate) sunt cunoscute şi sub denumirea de grăsimi rele,pentru că favorizează apariţia multor boli şi cresc colesterolul „rău“ (LDL).

 

Grăsimile saturate pot fi întâlnite în:

 

carne de vită,miel,porc
unt
caşcaval
îngheţată

ulei de nucă de cocos

ulei de palmier

untură

În aceste produse se găsesc şi substanţe nutritive bune pentru organism. De aceea,nutriţioniştii spun că un consum moderat de alimente bogate în grăsimi saturate este puţin dăunător pentru organism.

 

Grăsimile trans se află în:

 

alimente prăjite (cartofi prăjiţi,şniţele,gogoşi)

produse de patiserie (prăjituri,bomboane,plăcinte,biscuiţi,prafuri pentru prepararea cremelor,budinci,clătite,anumite îngheţate)

margarină tartinabilă

popcorn preparat la microunde

pizza congelată

batoane de ciocolată

 

Bine de ştiut

 

Grăsimile trans sunt grăsimi artificiale,uşor de folosit. Costul lor de producţie este ieftin,măresc valabilitatea produsului şi pot fi utilizate timp îndelungat. În plus,dau alimentelor gustul şi textura dorită.

  

 

De ce sunt periculoase grăsimile trans  

 

Studii recente arată căacizii graşi trans pot creşte riscul de diabet zaharat. Cercetătorii de la Şcoala de Sănătate Publică de la Universitatea Harvard din Boston spun că înlocuirea grăsimilor trans în dietă cu grăsimi polinesaturate (cum sunt uleiurile vegetale,somonul etc.) poate reduce riscul de diabet zaharat cu până la 40%.

 

Sfatul specialistului

 

Dr. Cristina Spiroiu

Medic primar endocrinologie,Spitalul Militar Central „Carol Davila“,Bucureşti

Grăsimile trans duc la creşterea colesterolului,în special a celui rău (LDL),care determină ateroscleroza,şi scăderea colesterolul bun (HDL),care protejează vasele. În plus,acestea măresc riscul de diabet zaharat. Consecinţa? Deteriorarea vaselor de sânge,cu creşterea riscului de boală coronariană – cardiopatie ischemică,infarct miocardic,arterită sau acident vascular cerebral. Efectele de creştere a riscului cardiovascular au dus la interzicerea utilizării în alimentaţie a acestor grăsimi şi la obligaţia de a se menţiona pe eticheta produselor procesate conţinutul de acizi graşi trans.