Când trebuie să-ţi susţii punctul de vedere sau când devii centrul atenţiei rudelor ori a unor cunoştinţe într-o situaţie oarecare,deodată îţi creşte pulsul,inima parcă vrea să-ţi iasă din piept şi ai da orice să dispari într-o secundă.

Crede-mă,am trecut de multe ori prin asta! Şi nu suntem doar două! Ca noi mai sunt o mulţime.

Cei mai mulţi timizi care s-au schimbat au învăţat să se autocontroleze şi au îndrăznit să se pună în situaţii care le erau incomode. Iată la ce mă refer mai exact!

Micile schimbări «mari»

Începe cu paşi mici şi siguri să te deschizi către ceilalţi. Îţi propun ca mai întâi să-ţi îndrepţi atenţia către tine.

În situaţiile care-ţi provoacă disconfort te vei surprinde că stai adusă de spate,cu braţele încrucişate şi cu respiraţia întretăiată,aşteptând parcă să se producă o catastrofă.

Ceea ce poţi să faci este să-ţi îndrepţi coloana vertebrală,să respiri profund şi să-ţi relaxezi musculatura.

Neliniştile şi temerile chiar te lasă fără suflare,pentru că iei o poziţie defensivă,care mai mult îţi face rău.

Încearcă să inspiri şi să expiri folosindu-ţi abdomenul,nu pieptul. În acest fel,îţi vei recăpăta calmul.

Mai mult,cei din jur te vor percepe ca pe o persoană încrezătoare.

Replanifică-ţi viitorul!

„Aproape orice pe lumea asta este posibil,iar eu pot duce la capăt ceea ce-mi propun!“.

Cu aceste cuvinte ai putea să-ţi începi ziua pentru mai multă încredere. E un gând pozitiv,diferit de cele cu care-ţi umpli mintea adesea.

Ştiu cât de tentant este să pui mereu răul înainte,să-ţi spui:„Dar dacă mă voi face de râs!“ sau „Nu sunt în stare de nimic!“.

Încearcă să-ţi aminteşti calităţile tale. Când mergi într-un loc necunoscut sau când trebuie să faci cunoştinţă cu oameni noi,imaginează-ţi că totul va decurge foarte bine.

Unii gimnaşti procedează aşa înaintea marilor competiţii:repetă exerciţiile mental,gândindu-se permanent că vor executa mişcările corect.

Atitudinea aceasta chiar îi ajută şi nu greşesc.

Doar părerea ta despre tine contează

Cum să mai gândeşti limpede şi să te simţi bine când în permanenţă ai impresia că lumea te ţine sub observaţie şi te vorbeşte de rău?

Inversează rolurile pentru o zi şi fii tu observatoarea! Nu ştii pe cine să iei în vizor? Pe tine,bineînţeles! Detaşează-te şi urmăreşte-te atent.

Cum te porţi în preajma colegilor,a prietenilor,a partenerului sau pe stradă?

Evită să te judeci,aşa cum faci de obicei,ci încearcă doar să te cunoşti mai bine,să-ţi afli reacţiile emoţionale şi,de ce nu,să începi să te iubeşti,eliminând cu timpul ideea că părerile celor din jur despre tine contează mai mult decât cele proprii.

Ieşi din «carapace»!

Pentru a găsi puterea de a te deschide către ceilalţi,trebuie s-o iei treptat. Un exerciţiu simplu este să întrebi o persoană necunoscută cât este ceasul sau cum să ajungi într-un loc oarecare.

Repetă asta zilnic,timp de o săptămână. Vei vedea că nu ţi se va mai părea stresant să intri în vorbă cu cineva.

În săptămâna următoare,propune-ţi mai mult:salută-ţi colegii de serviciu,privindu-i în ochi.

Felicită-te pentru fiecare zi în care ai reuşit să faci exerciţiile acestea!

Sunt micile tale victorii,care fisurează încet şi sigur carapacea negativă în care te-ai închis.

Prin eforturi susţinute de a îndrăzni să faci lucruri noi,la care doar ai visat,vei ajunge să fii mulţumită de tine însăţi.

Cauţi aprecierea celorlalţi? Începe prin a te preţui!

Oricât de mult ţi-ai dori să treci neobservată pentru a nu deranja pe cineva,tot „prinzi aripi” când vezi că eşti apreciată de ceilalţi.

Din păcate,te străduieşti prea mult să-i mulţumeşti pentru a le câştiga preţuirea,fără să te iubeşti pe tine însăţi.

Rezervă-ţi puţin timp să-ţi pui pe hârtie calităţile şi defectele. Analizează-ţi apoi punctele slabe ca pe nişte lipsuri care sunt uşor de suplinit de atuurile tale.

Apoi,notează câteva obiective de îndeplinit,pentru a-ţi corija defectele.

Poate fi orice,de la „Am să vorbesc mai tare”,dacă-ţi spui părerile cu voce stinsă,  până la „Voi căuta o slujbă cu responsabilităţi mai mari”,în cazul în care ţi-e teamă să dai greş.