Iolanda Sztrelenczuk este doar una dintre miile de mămici din România care au copii cu autism. În faţa unui diagnostic atât de crunt,multe persoane s-ar simţi deznădăjduite şi s-ar întreba de ce li s-a întâmplat tocmai lor şi puiului de om aflat la început de viaţă. Iolanda nu s-a lăsat influenţată de aceste gânduri şi,împreună cu alţi părinţi aflaţi în situaţia ei,a decis că trebuie să lupte pentru ca fiica sa,Julia,să aibă o şansă la o viaţă normală. Astfel,a apărut în 2008 Asociaţia Autism Baia Mare.

Cum a început totul

Iolanda nu şi-a imaginat vreodată că va trebui să bată la uşi pentru a strânge fonduri sau că va fi nevoită să caute un spaţiu adecvat în care copiii să facă terapie. Însă nevoia te învaţă. „Iniţial,am dorit să desfăşurăm acţiuni de conştientizare şi informare,dar ne-am dat seama că timpul trece în defavoarea copiilor noştri şi am decis că este necesar să oferim servicii de terapie personalizate,constante şi de calitate,inexistente în acel moment în Maramureş“,povesteşte Iolanda. Ajutată de fondurile strânse din donaţii şi din redirecţionarea impozitului de 2%,pe 1 iunie 2010 s-a deschis Centrul de Zi pentru copiii cu autism. A angajat psihologi şi psihopedagogi,astfel încât cei mici să aibă parte de cea mai bună terapie. Din ce în ce mai mulţi părinţi care au copii cu autism au apelat la serviciile asociaţiei,deoarece rezultatele au fost promiţătoare. „Resursa cea mai importantă a asociaţiei sunt oamenii-angajaţii noştri care se specializează continuu şi care prin munca de echipă reuşesc să ofere soluţii pentru a face intervenţia terapeutică eficientă pentru fiecare copil în parte. Progresele copiilor sunt evidente şi sunt observabile atât de părinţi cât şi de medicii de specialitate“,explică ea.

Tehnologia ca mijloc de recuperare

Chiar dacă au nevoi speciale,copii cu autism sunt foarte curioşi şi atraşi de tot ceea ce presupune tehnologia modernă. Atunci când a auzit de linia de finanţare„Fondul pentru fapte bune“,Iolanda nu a ezitat să se înscrie cu proiectul său,prin care dorea integrarea aplicaţiilor multimedia în terapia copiilor. A fost unul din cele 10 proiecte selectate,iar cu banii obţinuţi asociaţia a putut achiziţiona tablete,table interactive,calculatoare şi aplicaţii,menite să-i ajute pe copii să-şi dezvolte abilităţile de socializare şi de comunicare. Astfel,a luat fiinţă proiectul T.A.L.E. –Tehnologie pentru educaţie şi învăţare.

Fiica Iolandei,una dintre beneficiarele proiectului

Folosirea tehnologiei în intervenţiile terapeutice pentru copiii cu autism nu este o metodă de ameliorare a bolii,ci un mijloc prin care sunt eficientizate terapiile ABA. Tabletele şi calculatoarele sunt folosite pentru a motiva copiii,pentru a le oferi stimulii de care au nevoie pentru a învăţa şi a-şi dezvolta abilităţile.„Julia,fetiţa mea,este cel mai bun profesor atunci când vine vorba de a înţelege felul în care copiii cu autism pricep şi înţeleg mediul înconjurător. Ea a învăţat culorile şi multe cuvinte folosind calculatorul,şi-a dezvoltat motricitatea fină folosind întâi mouse-ul,iar acum foloseşte tableta pentru a-şi dezvolta limbajul şi abilităţile matematice şi pentru a învăţa regulile sociale“,povesteşte Iolanda. Anul trecut,59 de micuţi au beneficiat de acest mijloc de învăţare,însă Iolanda speră că din ce în ce mai mulţi copiii vor fi conectaţi la cele mai noi metode de comunicare.