Ce înseamnă iluminatul adecvat pentru sănătate?



 

În prezent oamenii petrec foarte mult timp în interiorul clădirilor și de aceea sunt dependenți de sistemele de iluminare artificială, de aer condiționat și sistemele de încălzire. Lumina bună este esențială pentru optimizarea performanței vizuale. Iluminatul bun are un impact asupra vederii dar și asupra confortului oamenilor. Specialiștii spun despre iluminatul artificial că trebuie să fie de calitate, să nu aibă acel efect de strălucire care este obositor pentru ochi și ce poate fi un factor de orbire. De obicei ochiul uman care se obișnuiește cu un nivel ridicat de strălucire a luminii va avea probleme în perceperea detaliilor într-o cameră mai întunecată. 

Lumina prea intensă poate afecta vederea, așa se întâmplă în cazul luminii naturale, când soarele este prea puternic. Atunci când apare un disconfort trebuie să se ia măsuri pentru eliminarea acestuia pentru că altfel ochiul poate fi stresat. Principalele consecințe ale disconfortului creat de lumina intensă sunt durerile de cap și oboseala. În cazul luminii naturale puternice a soarelui care pătrunde prin fereastră în casă, aceasta se poate reduce prin folosirea jaluzelelor.

Ce înseamnă iluminatul adecvat pentru sănătate?

În general vorbind, percepția spațiului este legată direct de modul cum lumina se integrează în acel spațiu. Lumina interacționează cu noi, ne determină modul cum vedem sau percepem anumite elemente din jur. Lumina poate afecta percepția culorilor lucrurilor din spațiul de locuit.

Culoarea într-o încăpere are rol important în crearea ambianței, în consolidarea stilului de design ales. În general culorile sunt asociate cu o atmosferă prietenoasă. Albastrul, verdele și galbenul sunt culori care au o influență calmantă asupra oamenilor. Albastrul este o culoare preferată de foarte mulți oameni din întreaga lume. Este folosit frecvent de specialiștii în design interior pentru a crea o stare de bună dispoziție. Și totuși niciodată nu trebuie utilizată prea mult o anumită culoare. De exemplu prea mult alb și albastru poate avea un efect deprimant din cauza monotoniei.

Culorile mai calde – ca de exemplu nuanțele de roz, corai, piersică – sunt folosite în mod frecvent pentru camerele copiilor. Sunt populare și culorile neutre, precum nuanțele de gri sau bej, deoarece au un efect liniștitor.

Lumina din cameră nu trebuie să afecteze negativ capacitatea de a vedea. Trebuie să fie adecvată, să ne facă să ne simțim confortabil, să ne orientăm cu ușurință în orice moment prin acel spațiu. Dacă nu este corespunzătoare ne influențează performanța câmpului vizual și de aceea simțim o stare de oboseală generală. În plus lumina neadecvată ne afectează sănătatea și bunăstarea personală. În majoritatea cazurilor datorită luminii necorespunzătoare apar simptome de oboseală oculară, senzație de iritarea ochilor, durere de cap sau cefalee.

Lumina zilei și iluminatul artificial prin corpuri de iluminat de calitate pot avea un efect pozitiv asupra experiențelor sau asupra dispozițiilor vizuale. Specialiștii în design care se ocupă de analiza dispozitivelor de iluminat țin cont de foarte multe aspecte în alegerea acestora. Ei urmăresc folosirea unor corpuri de iluminat adecvate care să ofere suficientă lumină în locul respectiv. Iluminatul bun îmbunătățește aspectul unei încăperi, oferă un mediu interior plăcut și creează o atmosferă potrivită pentru o stare de bine, care să nu streseze, să nu accentueze oboseala.

Condițiile de iluminat ne pot influența viața în mai multe moduri. Nu este suficient să se folosească corpuri de iluminat care asigură o lumină de bună calitate, contează foarte mult și modul cum este distribuită acea lumină. Rezultatul poate fi confortabil sau din contra, inconfortabil. Dacă se ajunge la un disconfort vizual creat de corpurile de iluminat poziționate sau alese greșit este posibil ca în timp să fie afectată negativ capacitatea vizuală. De exemplu sunt anumite corpuri de iluminat care pot emite o lumină excesivă sau o lumină insuficientă, unele au o lumină care pâlpâie sau o lumină prea strălucitoare. Orice senzație de disconfort creată de lumină poate reduce performanța vizuală.

Specialiștii consideră că oamenii pot fi afectați de folosirea excesivă a sistemelor de iluminat în special noaptea, când acestea nu oferă un confort luminos sau au un efect intens asupra ochilor. Ei spun că utilizarea luminii artificiale neadecvate pe timp de noapte poate perturba ciclul de somn și în timp poate duce la boli cardiovasculare, stări de depresie și insomnie. De asemenea, pot să apară și alte probleme de sănătate: dureri de cap, dureri de ochi sau stări de oboseală accentuată.

Lumina are efect asupra vederii dar și asupra sănătății, funcțiilor organismului, mai ales asupra sistemului nervos și endocrin. Mediul în care trăim, variația luminii ne afectează somnul, ritmurile circadiene. Dacă apare insomnia și tulburări de somn se poate deteriora sănătatea organismului. Odihna este importantă pentru prevenirea stresului, depresiei, bolilor metabolice, cardiovasculare, etc. Expunerea inadecvată la lumină poate perturba ritmurile circadiene normale. În timp asta poate avea consecințe asupra sănătății și performanței în diferite activități.

Lumina naturală este sănătoasă. Zilnic este necesar să ne expunem la lumină naturală pentru a ne regla somnul și a ne menține sănătatea. 

S-ar putea să-ți placă și:

Loading...

Din aceeași categorie:



Spune-ți părerea:

Cele mai citite

" "