Lista completă a alimentelor fără gluten



 

Dacă ai intoleranță la gluten, e clar că modul în care îți alegi alimentele e o chestiune foarte importantă pentru tine. Dar chiar și dacă n-ai intoleranță la gluten și dacă, pur și simplu, vrei să mănânci mai puțin gluten, acest articol îți este dedicat.

Chiar dacă multe alimente au pe etichetă marcat „fără gluten“, mai există și produse fără gluten care nu au pe ele nici o specificație. E important să știm care sunt alimentele naturale fără gluten. Iată mai jos o listă:
• Produse și cereale integrale fără gluten: ovăzul, orezul, quinoa, meiul, maniocul (se găsește în plafarele de la noi), sorgul, teff-ul, hrișca, amarantul, cartofii și făina din cartofi.

Ce să eviți atunci când cumperi cereale

Dacă nu ești sigură de proveniența pâinii, a pastelor, a biscuiților sau a altor produse pe bază de cereale, eticheta te poate ajuta. Uită-te pe etichetă și fii atentă ca produsul tău să nu aibă următoarele specificații: grâu, făină, făină spelta, kamut, grâu dur, bulgur, graham semolina), triticală (o încrucișare dintre secară și grâu), malț.
Glutenul se poate regăsi și în legume sau fructe. Ceea ce, desigur, nu e un motiv să le evităm. Cu toate astea, atunci când ești la raionul de produse din fructe și legume procesate, studiază cu atenție eticheta. Unele legume și fructe și produse obținute din ele pot fi conservate cu conservanți care au gluten. Fie că sunt congelate în stare proaspătă sau cu sos, legumele pot conține gluten dacă mai au și altceva lângă le (un sos, de exemplu).

Ce să eviți atunci când cumperi fructe și legume:

•    Proteină de grâu hidrolizată
•    Amidon de porumb modificat (dacă produsul nu specifică ce fel de amidon este, verifică mai bine, pentru că în 90 la sută dintre cazuri e folosit amidon din grâu)
•    Malț (sironp din malț, soțet din malț, extract de malț, aromă de malț)
•    Stabilizator pe bază de gluten
•    Maltodextrină (când e făcută din porumb, cartof sau orez e bună, dacă  e făcută din grâu nu e bună.
Ingrediente sigure:
•    Amidon de porumb
•    Amidon de cartof/ făină de cartof
•    Oțet distilat
•    Acid citric, acid lactic, acid malic
•    Proteine naturale fără gluten
•    Carne roșie – porc, vită, miel, capră, bison, rață (atenție la ingredientele marinadelor acolo unde e cazul!)
•    Carne de pasăre – pui și curcan
•    Fructe de mare – pește proaspăt, scoici, homar, raci (în stare proaspătă n-au gluten dar vezi dacă sunt marinade!)
•    Tofu – făcut din soia, fără gluten
•    Fasole
•    Nuci și semințe

Proteine la care trebuie să te mai uiți încă o dată:

•    Carne procesată – hot dog-ul, salamul, cârnații – e foarte posibil ca aceste produse să aibă gluten adăugat. Uită-te pe etichetă și vezi să n-aibă amidon modificat din grâu sau dextrin.
•    Carne tocată – e posibil ca aceasta să aibă gluten adăugat în ea.
•    Burgerii vegetarieni - și aceștia e posibil să aibă gluten adăugat
•    Seitanul – această proteină e gluten în stare pură, deci evit-o, dacă vrei o ietă fără gluten
•    Sosurile sunt unele dintre alimentele care au gluten adăugat. Se poate găsi gluten în stabilizatori, potențiatori de arome, agenți de îngroșare. Făina de grâu e un agent de îngroșare folosit în mod comun. Glutenul poate intra în mâncare și dacă s-a folosit un cuțit care a intrat în contact cu un produs conținându-l.

Condimente sigure:

•    Muștarul – sosurile care conțin muștar e posibil să aibă gluten
•    Maioneza
•    Condimentele uscate (ierburi, usturoi, chilli uscate)
•    Sosul de ketchup, Worchester, barbeque, soia, oțetul din malț
Dulciurile, de asemenea, pot să conțină gluten. Atenție la ce fel de făină e folosită!

Dulciuri sigure:

•    Ciocolata
•    Bomboanele dure și gumate
•    Înghețata, șerbetul, gelato, iaurtul înghețat
•    Dulciuri de evitat dacă nu vrei gluten
•    Prăjituri pe bază de făină – brioșe, negrese, check, cozonac, patiserii, cheesecake, etc…
•    Lemnul dulce – se poate ca acest dester să fie făcut cu făină de grâu, atenție la etichetă!
•    Malțul de orz – evită dulciurile făcute cu acest ingredient, pentru că e folosit ca îndulcitor

Băuturi fără gluten:

•    Apa
•    Cafeaua și ceaiul
•    Băuturile pentru sportivi, sucurile, sucurile carbonatate
•    Alcoolul – trebuie să te uiți de două ori, pentru că unele băuturi ca berea, de exemplu, sunt făcute din malț, hamei sau secară – adică are gluten. Cidrul e o alternativă fără gluten la bere. Alcoolul tare nu are gluten.
•    Alcoolurile distilate (gin, whiskey, bourbon, vodka) sunt făcute din cereale, dar procesul de distilare le ia glutenul. Cu toate astea, au fost întâlnite cazuri, astfel că unele etichete specifică „o cantitate mică de gluten“.

Sursa foto: www.thehealthyhomeeconomist.com

S-ar putea să-ți placă și:

Din aceeași categorie:



Spune-ți părerea:

Cele mai citite


Ultima ediție
Click! pentru femei

Alimente care grăbesc îmbătrânirea-nr.46(472)

apare săptămânal

Aboneaza-te la revista

3 luni - 23 lei

6 luni - 46 lei  

12 luni - 91 lei