Ouăle cresc colesterolul sau nu?



 

 Despre consumul de ouă s-a scris mult. Unii le acuză că duc la creșterea nivelului de colesterol rău din sânge, în timp ce alții le numără printre cele mai hrănitoare alimente.

Un singur ou conține, în cantități mici, toate vitaminele și mineralele de care are nevoie organsimul zilnic, inclusiv calciu, fier, potasiu, zinc și magneziu. Aceste substanțe se regăsesc în gălbenuș, în timp ce albușul conține doar proteine.

Nu cresc riscul de boli cardiovasculare

Un ou de dimenisuni mai mari are în jur de 212 mg de colesterol, ceea ce este o cantitate însemnată comparativ cu alte alimente. Totuși, acest lucru nu determină obligatoriu și creșterea nivelului colesterolului rău LDL din sânge. Ficatul produce colesterol în fiecare zi, însă acesta nu este dăunător dacă nu se depășește limita de 300 mg pe zi. S-a constatat că alimentele bogate în grăsimi saturate sunt cele care favorizează creșterea colesterolului din sânge. Un ou fiert, de 50 - 60 g, oferă 7 grame de proteine de înaltă calitate, circa 5 grame de grăsimi, din care doar o treime sunt grăsimi saturate. Cât timp scazi din dieta zilnică alimentele bogate în grăsimi saturate, riscul de apariție a bolilor cardiovasculare scade.

Ouă de găină sau de prepeliță?

Deși multe persoane cred că ouăle de prepeliță nu conțin colesterol, în realitate lucrurile stau diferit. Ouăle de prepeliță au în compoziția lor mai mult colesterol decât cele de găină. De exemplu, 100 de grame de ouă de găină, adică aproximativ 2 ouă, oferă 373 mg de colesterol, în timp de aceeași cantitate de ouă de prepeliță, aproximativ 5 ouă, înseamnă 844 de mg de colesterol. Diferența de cantitate este dată de proporția mai mare a gălbenușurilor în ouăle de prepeliță. Dar, spre deosebire de cele de găină, ouăle de prepeliță conțin mai mult fier și seleniu. Acesta din urmă stimulează producția de enzime de care tiroida are nevoie.

Fierte, nu prăjite

Pentru ca ouăle să-și păstreze proprietățile nutriționale, cel mai bine este să fie preparate fierte moi sau ochiuri românești. Mai poti fi gătite și sub formă de omletă, atât timp cât sunt foarte puțin bătute și prăjite cu o cantitate mică de unt. La polul opus, ouăle bine prăjite în ulei au cele mai puține substanțe nutritive.

Bine de știut!

Ouăle de rață oferă mai multe grăsimi și au un gust mai intens decât cele de găină.

Tabelul caloriilor

100 g

Ou de găină fiert
Valoare energetică 155 kcal
Proteine 12,6 g
Lipide 10,6 g

Ou de găină prăjit
Valoare energetică 196 kcal
Proteine 13,6 g
Lipide 15,3 g

Ouă de prepeliță fierte
Valoare energetică 158 kcal
Proteine 13 g
Lipide 11 g

Ouă de rață fierte
Valoare energetică 185 kcal
Proteine 12, 8 g
Lipide 13,8 g



S-ar putea să-ți placă și:

Din aceeași categorie:



Spune-ți părerea:

Cele mai citite

Ultima ediție
Click! pentru femei

De ce e bine să folosești balsam de buze-nr.16(494)

apare săptămânal

Aboneaza-te la revista

3 luni - 23 lei

6 luni - 46 lei         

12 luni - 91 lei

" "