Vedetele pieţelor până la sfârşitul lui iulie,cireşele,vişinele,caisele şi piersicile sunt adevărate minuni ale naturii,despre care niciodată nu ştim destul. Acum,vom încerca să descoperim câteva din secretele lor prin intermediul unor reţete delicioase şi a câtorva trucuri de frumuseţe de nota 10!

Caisele,cel mai gustos leac

Originare din China şi Japonia,caisele erau venerate pentru puterile lor divine. Asiaticii credeau că au energie spirituală feminină şi pot „îndulci” sufletul,insuflând romantism şi pasiune.

Astăzi,ştim că parfumata caisă este unul dintre fructele cele mai bogate în provitamina A:într-o sută de grame,conţine jumătate din necesarul zilnic de caroten. Are puţine calorii,cam 30 kcal într-un fruct de mărime medie,şi mult potasiu,fier,cupru şi oligoelemente. Curele cu caise crude sunt indicate în anemii,constipaţii,insomnii şi boli renale.

Ponturi pentru gospodine

* Caisa are mai multe pectine decât majoritatea fructelor. Acestea sunt substanţe care permit „legarea” dulceţurilor şi a jeleurilor. Prin urmare,dacă faci gem sau dulceaţă de caise,poţi folosi mai puţin zahăr decât pentru alte fructe.

* Pentru o aromă subtilă,savuroasă a compoturilor,poţi adăuga la fiert sâmburi sparţi de caisă,atunci când amestecul dă în clocot.

Trucuri de frumuseţe

Dacă ai tenul uscat,o mască hidratantă din pulpa unei caise foarte coapte şi o fiolă de lăptişor de matcă îţi face foarte bine. Amestecul se lasă pe faţă până se usucă şi se îndepărtează cu apă călduţă. În locul lăptişorului de matcă,poţi folosi o linguriţă de miere.

Piersicile,un izvor de sănătate

Piersicile au ajuns în Europa pe Drumul Mătăsii. Din secolul al XV-lea,livezile de piersici sunt cultivate mai ales în Franţa şi în zona mediteraneeană.

În tradiţia chineză erau simbolul longevităţii şi al nemuririi. Astăzi,ştim despre ele că au un conţinut important de vitamina C şi de provitamina A,fosfor şi mangan. Sunt tolerate chiar şi de cei cu probleme gastro-intestinale. 100 ml de suc proaspăt pe zi refac hemoglobina,fiind indicat anemicilor. Piersicile sunt ideale în curele de slăbire:conţin sub 40 kcal/100 g.

Ponturi pentru gospodine

* Nectarinele nu sunt un hibrid între piersic şi prun,ci sunt doar o varietate de piersici. Deoarece sunt sensibile,piersicile şi nectarinele se păstrează cel mai bine în locuri răcoroase,dar nu în frigider. Fără sâmburi,tăiate în două şi aranjate în pungi vidate,pot fi păstrate la congelator timp de 9 luni.

* Pentru a curăţa mai uşor piersicile de coajă,cufundă-le timp de 30 de secunde în apă clocotită şi lasă-le apoi într-un vas cu apă rece. După ce le-ai cojit,stropeşte-le cu zeamă de lămâie,ca să nu se înnegrească.

Trucuri de frumuseţe

Fructele bine coapte şi strivite se aplică sub formă de măşti cosmetice. Ele se lasă 20 de minute,după care se spală cu apă sau cu ceai călduţ de gălbenele.

Cireşe şi vişine

Legenda spune că cireşele ar fi fost aduse din Asia de romani,care le cultivau la malul Mării Negre. În Franţa medievală erau foarte apreciate,regele Ludovic al XV-lea încurajând cultivarea lor.

Cireşele şi vişinele conţin 90% apă,vitaminele A,B2,C,calciu şi magneziu,acizi organici,pectine,săruri de fier,fosfor,clor,sulf. Ele mai conţin acid elagic,o substanţă anticancerigenă. În plus,au proprietăţi diuretice prin conţinutul de potasiu,iar fibrele stimulează digestia. Pe vremuri,extractul din sâmburi de cireşe era folosit în tratarea reumatismului şi pentru eliminarea pietrelor de la rinichi.

Ponturi pentru gospodine

* Pigmenţii naturali extraşi din cireşe şi vişine fac parte din coloranţii alimentari autorizaţi,E 163.

* Pentru a scoate sâmburii mai uşor,cufundă fructele fără codiţă,timp de o oră,în apă cu cuburi de gheaţă.

* Ca să decongelezi mai repede vişinele sau cireşele,poţi pune peste ele o lingură de
vişinată.

Trucuri de frumuseţe

Pentru păstrarea elasticităţii pielii şi prevenirea ridurilor,se folosesc comprese cu cireşe sau cu vişine pe frunte,obraji şi pe gât. Cleiul secretat de scoarţa cireşului are efect cicatrizant. Zeama de vişine este eficientă contra pistruilor.